۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۶۰۴۷۵۰

توصیه های آیت الله بوشهری به مبلغان | روحانیت همواره در کنار مردم بوده است

توصیه های آیت الله بوشهری به مبلغان | روحانیت همواره در کنار مردم بوده است
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که مبلغان سخن خدا را بگویند نه سخن خود را تصریح کرد: از مشکلات ما این است سخنانی را که باید بگوییم نمی گوییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در همایش اعزام مبلغان ماه مبارک رمضان تیپ امام صادق که ظهر امروز در سالن همایش های تیپ امام صادق(ع) برگزار شد، با تقدیر و تشکر از فعالیت های تیپ امام صادق(ع) گفت: از تلاش های صادقانه تیپ امام صادق(ع) از زمان تأسیس تا کنون تشکر می کنم که کار عزیزان در این تیپ نشان دادن جلوه ای از خدمات مجاهدانه طلاب به جامعه است.

نایب رییس اول جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: روحانیت از دوران دفاع مقدس تا دفاع از حریم ولایت و تا به امروز در حوادث سیل در کنار مردم بوده است و دشمن هرچه تلاش می کند که چهره روحانیت را بد نشان دهد هرگز نخواهد توانست.

وی با اشاره به مباحث تبلیغی گفت: از پرسش های کلیدی در میان مبلغان این است که چه انجام دهیم تا  کار تبلیغی اثرگذار باشد و هچنین گرایش های دینی مخاطبان ما که از اقشار مختلف جامعه هستند، در پرتو کار تبلیغی استحکام بیشتری پیدا کند و به تعبیر دیگر چه انجام دهیم که احساس کنیم دین خود را ادا کرده ایم.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که تبلیغ، رساندن پیام خدا و پیامبر اکرم(ص) به مردم است، گفت: چنین تبلیغی کار ساده ای نیست و هر فردی نمی تواند ادعا کند که مبلغ است؛ حتی پیامبران الهی هنگام تبلیغ از خداوند مدد جسته اند بنابراین متکی بودن به علم و نوشته های، کار ساز نیست.

وی ادامه داد: مبلغ باید آنچه را که می گوید با تمام وجود باور کرده باشد؛ روحانیت امروزه رسالت انبیا را بر دوش دارد و همان دشواری های تبلیغی که در زمان حضرت موسی وجود داشته است و وی به خدا پناه برده و درخواست سینه گشوده می کند تا در مقابل دشنام ها مقاوم باشد، امروزه نیز وجود دارد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که متناسب با مخاطبان باید سخن گفت، اظهار کرد: در هر زمینه نیازمند مشاور هستیم؛ بنابراین هنگام مراجعه به هر شهری و منطقه تبلیغی از افراد مطمئن وضعیت شهر را پرس و جو کنید چنانچه به دوستان دفتر تبلیغات نیز گفته ام که هر شهری باید دارای شناسنامه تبلیغی باشد به گونه ای که مشخص باشد چه کسانی برای تبلیغ به آن شهر آمده اند چه سخنانی بیان کرده اند و وضعیت شهر چیست؛ چنین موردی در مدارس علمیه نیز نیاز است زیرا دیده می شود هر استاد اخلاقی که در مدارس حاضر می شود از فضیلت علم سخن می گوید یا این که فرد اول می گوید نماز شب بخوانید و فرد دوم می گوید درس بخوانید مهم تر است در نتیجه موجب می شود طلاب به دوگانگی دچار شوند.

وی با بیان این که مبلغ باید حرف خدا را بزند نه سخن خود را، تبیین کرد: مبلغ باید به جمیع رسالات الهی اعم از اخلاق، اعتقاد و احکام آگاهی داشته باشد در غیر این صورت نمی تواند به سؤالات مخاطبان پاسخ دهد بنابر این سفارش می کنم جامع الرسالات را به همراه داشته باشید چنانچه مراجع تقلید نیز گاهی برای پاسخ دادن به استفتائات به رساله خود مراجعه می کنند و نیازی نیست همه اطلاعات در ذهن انسان آماده باشد.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: مردم کاری ندارند که طلبه چند سال در حوزه علمیه است بنابراین به مدیران مدارس بارها گفته ام به طلاب تا پایه ششم مسائلی مانند نماز میت و کفن و دفن همچنین مسائل مورد ابتلا را آموزش دهند چنانچه دیده می شود برخی طلابی که از نظر علمی بسیار بالا هستند اما مسائل ساده را نمی دانند.

وی تصریح کرد: از مشکلات تبلیغ این است که مبلغ نوشته های سال گذشته را برای تبلیغ سال جاری استفاده می کند زیرا هر موردی ساز و کار خود را دارد و مردم حرف های روزنامه ای را زیاد شنیده اند و می خواهند خروجی حوزه علمیه را مشاهده کنند.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شناخت نیازهای روز را از ویژگی های مبلغ دانست و گفت: مبلغ باید شبهات را بشناسد؛ چنانچه از ویژگی های شهید مطهری شبهه شناسی بود و شبهات را پیش از ورود نیز بررسی می کرد و پاسخ می داد؛ شناخت شیوه های تبلیغ نیز برای مبلغ لازم است چنانچه امام معصوم می گوید هر فردی که کاری انجام می دهد باید شیوه نیکوی آن را نیز بشناسد زیرا با برخی باید حکیمانه وارد شد و با برخی به صورت مجادله.

وی ادامه داد: با مخاطب باید عامیانه سخن گفت و از روش های مختلف برای پیام رسانی استفاده کرد گاهی باید از تخته سیاه و گاهی از ابزار روز استفاده کرد؛ امروزه تبلیغ در دنیا جای جنگ های سخت را گرفته است و دشمنان تلاش می کنند با تبلیغات کشورها را تسخیر کنند.

دبیر شورای عالی حوزه های علیمه خاطرنشان کرد: عنصر اصلی مبلغ، خدا ترسی است؛ شهید مطهری می گوید علت این که انبیا الهی دشمنان زیادی داشته اند این است که در امر تبلیغ با کسی رودربایستی نداشته اند البته باید مراقبت کرد و هر سخنی را به جای خود بیان کرد که یکی از مشکلات ما این است برخی سخنان را که باید بیان کنیم نمی گوییم و سخنانی که نباید بگوییم را بیان می کنیم.

وی با تصریح بر این که به آنچه که می گویید عمل کنید، افزود: عمل نکردن به آنچه که می گویید، موجب می شود تأثیر لازم را نداشته باشد چنین کاری نیاز به شیوه و محتوا ندارد بلکه به خود مبلغ بستگی دارد.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان با اشاره به ویژگی های پیامبراکرم(ص) گفت: دغدغه مندی، اهمیت دادن به نماز اول وقت، تحسین کردن کار نیک و تقویت آن و تقبیح کردن کار زشت و به کار گرفتن توان برای جلوگیری از آن، بی تکلف بودن، دوست دار مردم بودن و شناخت تفاوت های اخلاقی از ویژگی های پیامبراکرم(ص) است که مبلغان نیز باید این گونه باشند./1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
مصطفی رستمی
ارسال نظرات